{mosimage}«Κινηματογράφος και Βία». Σαν πλεονασμός ακούγεται, αφού κάθε ταινία στην 115χρονη ιστορία της 7ης τέχνης περιέχει κάποια στοιχειώδη έστω εκδήλωση σωματικής ή ψυχολογικής βίας – ακόμη και οι κωμωδίες της Disney! Εννοείται, φυσικά, πως δεν είναι τα γαργαλητά που θα απασχολήσουν το αφιέρωμα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας, συνεπών και φέτος στο ετήσιο ραντεβού τους με το κοινό στον κινηματογράφο Τριανόν Filmcenter, αλλά η αθέατη πλευρά της ανθρώπινης ψυχής, όπως άλλωστε σε κάθε προηγούμενη σύμπραξή τους τα τελευταία τρία χρόνια.
Και οι πέντε κινηματογραφικές επιλογές της φετινής ενότητας φωτίζουν τους μηχανισμούς παραγωγής και καλλιέργειας της βίας, σε επίπεδο προσωπικό ή συλλογικό: Το Βίντεο του Μπένι του Μίκαελ Χάνεκε (6/2), αναμφίβολα του σοβαρότερου μελετητή της βίας στο σύγχρονο ευρωπαϊκό σινεμά, που εδώ, στη δεύτερη μόλις κινηματογραφική του δουλειά (γυρισμένη το 1992), παρακολουθεί τη μεταμόρφωση ενός κατά τα φαινόμενα νορμάλ 14χρονου εφήβου σε στυγνό εγκληματία, καθ’ ομοίωση των αιματηρών εικόνων στις οποίες καθημερινά υποβάλλεται στο πλήρως εξοπλισμένο ηλεκτρονικά «παιδικό» του δωμάτιο. Και αν ο Χάνεκε προειδοποιεί με το Βίντεό του για τις παρενέργειες της ηλεκτρονικής πλύσης εγκεφάλου, ο Δανός Λαρς Φον Τρίερ, από το μπρεχτικά διαμορφωμένο σκηνικό κάποιου στούντιο της χώρας του, εξαπολύει την υπερατλαντική του επίθεση στην Αμερική των απατηλών φαινομένων και του συγκεκαλυμμένου σαδισμού με το Dogville (27/2), ενώ ο ανεξάρτητος Αμερικανός κινηματογραφιστής Τόμι Ο’Χέιβερ, με το An American crime (6/3), ανάγει επιδέξια την περιπτωσιολογία σε σύνδρομα εθνικά, μέσα από την αληθινή ιστορία της θυματοποίησης μιας έφηβης από την πολύτεκνη και συνεπώς «αξιόπιστη» γειτόνισσα που έχει αναλάβει τη φροντίδα της για όσο οι γονείς της λείπουν σε δουλειές. Τέλος, το Κύμα του Ντένις Γκάνσελ (13/3) και το Πείραμα του Όλιβερ Χέρσμπιγκελ (20/3), αποτυπώνουν με ακρίβεια τη σταδιακή μετατροπή ενός «αθώου» παιχνιδιού υπόδυσης ρόλων σε επιδημία μαζικής αποκτήνωσης, είναι αμφότερες εμπνευσμένες από αυθεντικά χρονικά πανεπιστημιακών πειραμάτων στην Αμερική του ’60 και του ’70.

Επίκεντρο όλων των παραπάνω, φυσικά, η σκοτεινή όψη του καθένα μας, που ενεργοποιείται ανάλογα με τις συνθήκες και το βαθμό πίεσής τους, συχνά με συνέπειες πέρα από τον ίδιο τον ανθρώπινο έλεγχο. Η συνέχεια, όμως, επί της οθόνης, και των συζητήσεων που θα ακολουθήσουν με κοινό και ειδικούς μετά το τέλος κάθε προβολής.

Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:

6 Φεβρουαρίου     
Το βίντεο του Μπένι του Μίκαελ Χάνεκε
Στέλιος Κρασανάκης Ψυχίατρος
Γιάννης Οικονομίδης  Σκηνοθέτης

27 Φεβρουαρίου 
Dogville
του Λαρς Φον Τρίερ
Mαρία Διαλλινά Ψυχίατρος
Παύλος Κάβουρας Ανθρωπολόγος
Μάνια Παπαδημητρίου Ηθοποιός

6 Μαρτίου  
An American Crime του Τόμι Ο΄Χάβερ
Τάσος Ψιμάρας Ψυχίατρος
Αργυρώ Κυριαζή Ψυχίατρος
Βίκος Ναχμίας Συγγραφέας-Σκηνοθέτης

13 Μαρτίου  
Το κύμα του Ντενίς Γκανσέλ
Γρηγόρης Μανιαδάκης Ψυχίατρος
Γιώργος Μποτονάκης Ψυχίατρος
   
20 Μαρτίου  
Το πείραμα του Όλιβερ Χιρσμπίγκελ
Νίκος Τζαβάρας Ψυχίατρος, καθηγητής, πρόεδρος Ε.Ψ.Ε
Ηλίας Βλάχος Ψυχίατρος

Κινηματογράφος Τριανόν Filmcenter
Είσοδος: 5 ευρώ

e-max.it: your social media marketing partner