Στην ταινία Ο Eχθρός Μου  του  Γιώργου Τσεμπερόπουλου απονεμήθηκε ο Αργυρός Κίονας στο Διεθνές Φεστιβάλ  του Λούξορ που  πραγματοποιήθηκε από τις 19 ως τις 25 Ιανουαρίου και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά  φεστιβάλ κινηματογράφου στην Αίγυπτο.

Σε μια πόλη που πασχίζει να διατηρήσει τις ευαίσθητες κι εύθραυστες ισορροπίες της, τα πιο μεγάλα μυστικά είναι καλά κρυμμένα. Στην ταινία Ο Εχθρός Μου, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια υποβάλλεται σε μια συνεχή διαδικασία αμφισβήτησης και η αναπαράσταση της καθημερινότητας αναδίδει νοσταλγικά τη χαμένη ηρεμία μιας εποχής απροσποίητης ευημερίας.

O Έλληνας σκηνοθέτης τοποθετεί σε πρώτο πλάνο, έναν αμετανόητα ιδεολόγο γεωπόνο, καταγράφει τις χαμένες αξίες και αποκαλύπτει την αλήθεια στην Αθήνα του σήμερα. Ο Μανώλης Μαυροματάκης υποδύεται έναν άνθρωπο της διπλανής πόρτας, τον 48άχρονο, υπερήφανο οικογενειάρχη, Κώστα Στασινό, ο οποίος ζει ήρεμα, σε μια μονοκατοικία στη Νέα Σμύρνη, μαζί με τη γυναίκα του Ράνια και τα δυο παιδιά τους, την 14χρονη Λουίζα και τον 17χρονο Ανδρέα. Η καθημερινότητά τους, γλυκιά και νωχελική, αναβλύζει γαλήνη αλλά και μια ξεχασμένη αρχοντιά που προδίδει σημάδια συναισθηματικής πληρότητας. Η λεηλασία του σπιτιού τους, από μια αδίστακτη συμμορία, φέρνει τον ήρωα αντιμέτωπο με τα πιο δύσκολα διλήμματα της ζωής, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα που ταλανίζουν το σύνολο των ανθρώπων σε μια κοινωνία σε κρίση.

Η ταινία Ο Εχθρός Μου έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μόντρεαλ και αμέσως μετά στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.  Η ταινία προβλήθηκε στις ελληνικές αίθουσες σε διανομή της Odeon.

 

Σκηνοθεσία: Γιώργος Τσεμπερόπουλος

Σενάριο: Γιάννης Τσίρος

Διευθυντής Φωτογραφίας: Βαγγέλης Κατριτζιδάκης

Mοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης

Σκηνικά: Σπύρος Λάσκαρης

Κοστούμια: Χριστίνα Χατζαρίδου

Μουσική: Άκης Δαούτης

Παραγωγός: Ελένη Κοσσυφίδου

Συμπαραγωγοί: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

ΕΡΤ ΑΕ

ΝΟVA AE

Πρωταγωνιστούν: Mανώλης Μαυροματάκης, Μαρία Ζορμπά, Γιώργος Γάλλος, Αντώνης,Καρυστινός, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αριάδνη Καβαλιέρου, Ηλίας Μουλάς, Vesela Kazakova, Tudor Chirila.

Ο σύγχρονος ισπανικός κινηματογράφος, μια ανήσυχη και οξυδερκής κινηματογραφία με διεθνή απήχηση, βρίσκεται στο επίκεντρο του νέου αφιερώματος που παρουσιάζει η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, από την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου έως την Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014, στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι). Το αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ισπανίας και το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τέσσερις πολυβραβευμένες ισπανικές ταινίες της τελευταίας δεκαετίας, που κέρδισαν τις καρδιές των θεατών και τον σεβασμό των κριτικών. Σε αυτά τα φιλμ, η μεγάλη Ιστορία συναντά τις μικρές ιστορίες καθημερινών ανθρώπων, ιδωμένες τόσο μέσα από τα αθώα μάτια των παιδιών όσο και μέσα από επώδυνα οικογενειακά μυστικά. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ταινίες Μαύρο ψωμί του Αγκουστί Βιγιαρόνγκα (2010), Τα 13 τριαντάφυλλα του Εμίλιο Μαρτίνεθ Λάθαρο (2007), Στην πόλη δίχως όρια του Αντόνιο Ερνάντεθ (2002) και Ο Μπάλας του Ατσέρο Μάνιας (2000).

Αξίζει να θυμηθούμε ότι:

- Συνολικά, οι παραπάνω ταινίες απέσπασαν 18 βραβεία Γκόγια της Ισπανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, δηλαδή τα αντίστοιχα ισπανικά Όσκαρ.
- Η ταινία Τα 13 τριαντάφυλλα βασίζεται σε πραγματικό γεγονός που συνέβη κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου, όταν 13 αθώες γυναίκες μεταξύ 18 και 29 ετών συνελήφθησαν με την κατηγορία της ανταρσίας και καταδικάστηκαν σε θάνατο.
- Η Τζέραλντιν Τσάπλιν τιμήθηκε με βραβείο Γκόγια καλύτερης ηθοποιού για την ερμηνεία της στην ταινία Στην πόλη δίχως όρια.

Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.

Πρόγραμμα προβολών:

ΠΕΜΠΤΗ 6/2
18.30 Ο Μπάλας
21.00 Τα 13 τριαντάφυλλα

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7/2
18.30 Μαύρο ψωμί
21.00 Στην πόλη δίχως όρια

ΣΑΒΒΑΤΟ 8/2
18.30 Τα 13 τριαντάφυλλα
21.00 Μαύρο ψωμί

ΚΥΡΙΑΚΗ 9/2
18.30 Στην πόλη δίχως
21.00 Ο Μπάλας

Οι ταινίες αναλυτικά:

Μαύρο ψωμί / Pa negre
(Ισπανία – Γαλλία, 2010)

Σκηνοθεσία: Αγκουστί Βιγιαρόνγκα /Agustí Villaronga. Με τους: Francesc Colomer, Marina Comas, Nora Navas. Διάρκεια: 108’. Έγχρωμη.

Στα δύσκολα χρόνια μετά τον εμφύλιο πόλεμο της Ισπανίας, στην αγροτική Καταλονία, ο Αντρέου βρίσκει στο δάσος τα πτώματα ενός άντρα και του γιου του. Οι αρχές θέλουν να φορτώσουν τους θανάτους στον πατέρα του, αλλά ο Αντρέου, για να τον υπερασπιστεί, αρχίζει μια δύσκολη όσο και επικίνδυνη έρευνα, προσπαθώντας να ανακαλύψει τους πραγματικούς υπεύθυνους για το έγκλημα. 

Η ταινία, βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του συγγραφέα Εμίλι Τεϊσιδόρ που εκδόθηκε το 2003, αποφεύγει την ηθογραφία και το ιστορικό χρονικό για να επικεντρωθεί στους χαρακτήρες των ηρώων, στα συναισθήματά τους, στα διλήμματα και στις εσωτερικές συγκρούσεις τους στη διάρκεια της αναζήτησης της αλήθειας, μέσα από τις οποίες αναδύονται και σκιαγραφούνται ανάγλυφα οι τρομακτικές συνέπειες του ισπανικού εμφύλιου πολέμου στις ζωές των απλών ανθρώπων. Όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης, η ταινία αντικατοπτρίζει την ηθική ερήμωση και τα ψυχικά τραύματα που ο πόλεμος προκάλεσε στον ισπανικό λαό και δεν εστιάζει στους νικητές ή τους ηττημένους, αλλά στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων. Η ρηξικέλευθη αφηγηματική δομή (τα flash-back απουσιάζουν), εμπλουτίζεται με στοιχεία από τα κινηματογραφικά είδη του θρίλερ, του φανταστικού και των ταινιών μυστηρίου σε ό,τι αφορά στη σταδιακή αποκάλυψη των γρίφων που κρύβει η ιστορία. Παράλληλα, το βλέμμα του παιδιού πάνω στα καλά κρυμμένα μυστικά και ψέματα της Ιστορίας, προσδίδει ποίηση και μαγεία στην ταινία.  

Τα 13 τριαντάφυλλα / Las 13 rosas
(Ισπανία – Ιταλία, 2007)

Σκηνοθεσία: Εμίλιο Μαρτίνεθ Λάθαρο / Emilio Martínez Lázaro. Με τους: Pilar López de Ayala, Verónica Sánchez, Gabriella Pession. Διάρκεια: 100’. Έγχρωμη.

Η ταινία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Μετά τη νίκη των φρανκικών στρατευμάτων το 1939 στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, ο Φράνκο υπόσχεται ότι θα τιμωρηθούν μόνο όσοι από τους αντιπάλους έχουν «ματωμένα χέρια». Δεκατρείς γυναίκες μεταξύ 18 και 29 ετών οι οποίες δεν είχαν διαπράξει κανένα έγκλημα, συλλαμβάνονται με την κατηγορία της ανταρσίας, και καταδικάζονται σε θάνατο.

Πριν από την ταινία του Εμίλιο Μαρτίνεθ Λάθαρο (η ταινία του Οι λέξεις του Μαξ βραβεύτηκε με τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1978), το ιστορικό αυτό γεγονός είχε κινήσει το ενδιαφέρον και άλλων δημιουργών: Το 2003 ο Χεσούς Φερέρο έγραψε το βιβλίο «Τα δεκατρία τριαντάφυλλα» και ένα χρόνο μετά, η Βερόνικα Βιχίλ και ο Χοσέ Μαρία Αλμέλα σκηνοθέτησαν ένα ντοκιμαντέρ για τα γεγονότα με τίτλο Να μην σβηστεί το όνομά μου από την ιστορία, που είναι οι τελευταίες λέξεις μιας από τις καταδικασμένες. Την ίδια χρονική περίοδο ο δημοσιογράφος Κάρλος Φονσέκα έγραψε το βιβλίο «Δεκατρία κόκκινα τριαντάφυλλα» και ο Χουλιάν Φερνάντεθ ντελ Πόθο το ποίημα «Αφιέρωμα σε δεκατρία τριαντάφυλλα». Επίσης, η δημοσιογράφος και συγγραφέας Άνχελες Λόπεθ δημοσίευσε το 2006 το βιβλίο «Μαρτίνα, το τριαντάφυλλο αριθμού δεκατρία», ενώ το έργο της ομάδας χορού «Αριερίτος» με τίτλο «13 Τριαντάφυλλα» βραβεύτηκε το 2007 με τα Βραβεία Μαξ των Θεατρικών Τεχνών για την καλύτερη χορογραφία και την καλύτερη παράσταση χορού. Για την πειστικότητα και την αληθοφάνεια της ταινίας ο σκηνοθέτης έπρεπε να βρει τρόπο να ζωντανέψει μια Μαδρίτη που δεν υπάρχει πια. Έτσι, στο επίπεδο της σκηνογραφίας συνδύασε σύγχρονα σημεία της πόλης με ψηφιακές εικόνες. Τα εσωτερικά που βλέπουμε έχουν δημιουργηθεί από το μηδέν ή έχουν γίνει μέσα σε κατάλληλα κτίρια, πάντα με βάση φωτογραφικό και αρχειακό υλικό. Το αποτέλεσμα είναι η εικόνα να έχει μια απαλή τονικότητα που παραπέμπει σ’ εκείνη των ασπρόμαυρων φωτογραφιών της εποχής.
 
Στην πόλη δίχως όρια / En la ciudad sin límites
(Ισπανία – Αργεντινή, 2002)

Σκηνοθεσία: Αντόνιο Ερνάντεθ /Antonio Hernández. Με τους: Leonardo Sbaraglia, Fernando Fernán Gómez, Geraldine Chaplin. Διάρκεια: 118’. Έγχρωμη.

Ο Βίκτορ ταξιδεύει στο Παρίσι για να φροντίσει τον άρρωστο πατέρα του Μαξ, ο οποίος έχει προσπαθήσει να αποδράσει από την κλινική όπου νοσηλεύεται. Αν και η οικογένειά του δεν θεωρεί το γεγονός σημαντικό, ο Βίκτορ συγκινείται από τη μοναξιά του γέρου και τον βοηθά να το σκάσει από την κλινική, ανακαλύπτοντας ότι πίσω από την υποτιθέμενη άνοια του πατέρα κρύβεται ένα μεγάλο  μυστικό.

Πρόκειται για μια ταινία γύρω από τη μνήμη και το παρελθόν, για τα μυστικά και τα  ψέματα  πάνω στα οποία κτίζονται ολόκληρες ζωές, οι οποίες με μια πρώτη ματιά φαίνονται απολύτως φυσιολογικές και κανονικές. Ο Μαξ αισθάνεται φυλακισμένος στην κλινική και αυτό που αναζητά απεγνωσμένα είναι τη δική του πόλη δίχως όρια, έναν τόπο ελευθερίας όπου να μπορεί να είναι ο εαυτός του. Ο σκηνοθέτης Αντόνιο Ερνάντεθ μεταδίδει με τη συνεχή κίνηση της κάμερας τη διαρκή αναζήτηση του Μαξ, ενώ όσο φωτίζεται το μυστήριο ο τρόπος που διαχέεται το φως μέσα στην ταινία αποκτά όλο και μεγαλύτερη σπουδαιότητα. Ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία σε κάποια κομβικά σημεία της πλοκής έχει η μουσική του Βίκτορ Ρέγιες. 

Ο Μπάλας / El Bola
(Ισπανία, 2000)

Σκηνοθεσία: Ατσέρο Μάνιας / Achero Mañas. Με τους: Juan José Ballesta, Pablo Galán, Alberto Jiménez. Διάρκεια: 90’. Έγχρωμη.

Ο δωδεκάχρονος Πάμπλο, με το παρατσούκλι «Ο Μπάλας» (El Bola), ζει σ’ ένα οικογενειακό περιβάλλον συγκρούσεων και βίας. Γνωρίζοντας τον Αλφρέντο, ένα νέο συμμαθητή του, έρχεται σε επαφή με μια άλλη οικογενειακή πραγματικότητα και βρίσκει το θάρρος να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του.

Τα προτερήματα της ταινίας είναι το γεγονός ότι η αφήγηση της ιστορίας γίνεται εκ των έσω και εν θερμώ μέσα από το βλέμμα του κεντρικού ήρωα και επίσης τα εξαιρετικά σκιαγραφημένα αντιθετικά οικογενειακά περιβάλλοντα, στο ενδιάμεσο των οποίων ο Μπάλας (έξοχα ερμηνευμένος από τον νεαρό Χουάν Χοσέ Μπαγιέστα) ανακαλύπτει όχι μόνον τον εαυτό του, αλλά και το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει μέσα στη ζωή. Στα συν της ταινίας, τα γυρίσματα σε φυσικούς χώρους στη Μαδρίτη και συγκεκριμένα στη γειτονιά της Καραβαντσέλ στην οποία και μεγάλωσε ο σκηνοθέτης της. Τη βραβευμένη αυτή ταινία του ταλαντούχου Ατσέρο Μάνιας, που ήταν η πρώτη του μεγάλου μήκους, ακολούθησε ο Νοέμβριος (σε συν-σκηνοθεσία με τον αδερφό του Φεντερίκο) η οποία βραβεύτηκε με το βραβείο της Fipresci στο Διεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο, το Βραβείο Νεολαίας στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν και το Βραβείο Μπουνιουέλ για τη  σκηνοθεσία.


      

Το Φεστιβάλ Eλληνικού Κινηματογράφου του Λονδίνου όπως κάθε χρόνο ανακοίνωσε την ημερομηνία υποβολής για την κατάθεση κινηματογραφικών ταινιών και σεναρίων. Το Φεστιβάλ δέχεται αιτήσεις από Έλληνες Δημιουργούς και Παραγωγούς από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου των Ελλήνων της Διασποράς και των Ελληνοκυπρίων, ανεξαρτήτως θέματος.
 
Δέχεται επίσης αιτήσεις από ξένους Δημιουργούς και Παραγωγούς από όλο τον κόσμο, εφόσον η δουλειά τους σχετίζεται με κάποιον τρόπο με την Ελλάδα (π.χ. θέμα, μύθοι, σύγχρονα ελληνικά θέματα, περιοχές στην Ελλάδα που γυρίστηκε  κλπ).
 
Κατηγορίες ταινιών: μεγάλου μήκους μυθοπλασίας, μικρού μήκους μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, video art, πειραματικές ταινίες, animation.
 
Κατηγορίες σεναρίων: μεγάλου μήκους μυθοπλασίας, μικρού μήκους μυθοπλασίας.
 
Τελευταία ημερομηνία υποβολής: 23 Μαΐου 2014 
 
Για περισσότερες πληροφορίες και υποβολή ταινιών και σεναρίων, επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες:
www.londongreekfilmfestival.com ή www.greekfilmfestival.com
 
 

1. To Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., κατόπιν σχετικής εισηγήσεως του Γενικού Διευθυντή αποφάσισε την τροποποίηση του ΒΑΣΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ του Κανονισμού Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων Ε.Κ.Κ. και συγκεκριμένα την ανεξαρτητοποίηση της χρηματοδότησης ανάπτυξης παραγωγικού σχεδίου (Development) ως αυτόνομου Προγράμματος. 

Το νέο ανεξάρτητο Πρόγραμμα Ανάπτυξης Παραγωγικού Σχεδίου (Development) θα συμφωνεί με τους όρους του τρίτου σταδίου του Προγράμματος ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ – DEVELOPMENT και θα έχει ισχύ και για τις προτάσεις που κατατίθενται στην περίοδο αξιολόγησης με καταληκτική ημερομηνία την 31/1/2014 όπως και για όλες τις μετέπειτα.


2. Όσον αφορά τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί και θα κατατίθενται στο Ε.Κ.Κ. προς αξιολόγηση στα συγχρηματοδοτούμενα από Ε.Κ.Κ. και ΕΡΤ Προγράμματα και λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εκκρεμότητα υπογραφής της νέας Προγραμματικής Συμφωνίας μεταξύ Ε.Κ.Κ. και Δημόσιας Τηλεόρασης, το Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., κατόπιν σχετικής εισηγήσεως του Γενικού Διευθυντή αποφάσισε:

α.  Την αξιολόγηση από το Ε.Κ.Κ. μονομερώς όλων συνολικά των προτάσεων κινηματογραφικών έργων μεγάλου μήκους που έχουν κατατεθεί μέχρι και τις 17  Δεκεμβρίου 2013 στο Ε.Κ.Κ για χρηματοδότηση στα κοινά μεταξύ Ε.Κ.Κ. και ΕΡΤ Προγράμματα, εφ’ όσον προηγουμένως διεξαχθούν ο απαραίτητος έλεγχος και η επικαιροποίηση των ως άνω προτάσεων από το Τμήμα Παραγωγής του Ε.Κ.Κ.

β. Την αξιολόγηση από το Ε.Κ.Κ. μονομερώς των προτάσεων κινηματογραφικών έργων μεγάλου μήκους που θα κατατίθενται από σήμερα, 20 Δεκεμβρίου 2013, στο Ε.Κ.Κ για χρηματοδότηση στα κοινά μεταξύ Ε.Κ.Κ. και ΕΡΤ Προγράμματα του νέου Κανονισμού Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων Ε.Κ.Κ. (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ κ’ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ).

Τα ποσά χρηματοδότησης που θα εγκρίνονται κατόπιν αξιολογήσεως των προτάσεων της περιπτώσεως α και της περιπτώσεως β, θα καλύπτονται αποκλειστικά από τον σχετικό προϋπολογισμό του Ε.Κ.Κ.

Ως ανώτατο όριο χρηματοδότησης ορίζεται για μεν τις προτάσεις μεγάλου μήκους του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ το ποσό των 150.000 €, για δε τις προτάσεις μεγάλου μήκους του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ το ποσό των 70.000 €.

Η μονομερής λειτουργία των δύο Προγραμμάτων από το Ε.Κ.Κ. θα ισχύσει μέχρις ότου η νέα Δημόσια Τηλεόραση υπογράψει Προγραμματική Συμφωνία με το Ε.Κ.Κ. για την από κοινού χρηματοδότηση αυτών ή άλλων αντίστοιχων προγραμμάτων.

Η μικρού μήκους ταινία Red Hulk της Ασημίνας Προέδρου  συμμετέχει στο διεθνές διαγωνιστικό  τμήμα του 36oυ Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Κλερμόντ Φεράντ,  το οποίο θεωρείται από τα πιο σημαντικά φεστιβάλ για ταινίες μικρού μήκους.  Η φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από τις 31 Ιανουαρίου έως τις  8 Φεβρουαρίου.

Η ταινία αποτελεί την πτυχιακή ταινία της σκηνοθέτιδας στην οποία ανήκει επίσης το σενάριο και η παραγωγή. Έχει ήδη αποσπάσει τρία βραβεία  στο Φεστιβάλ Δράμας 2013 (ανάμεσα τους και το Α' Βραβείο Καλύτερης Ταινίας) και το Α' Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας στις Νύχτες Πρεμιέρας 2013. 

Κεντρικός ήρωας της ταινίας είναι ο Γιώργος, ο οποίος μένει μόνος στην Αθήνα. Υποτίθεται σπουδάζει, αναγκάζεται να δουλεύει… του λείπουν νόημα,  αυτοπεποίθηση, ταυτότητα, αποδοχή... Γεμίζει το κενό ως RED HULK, όπως είναι γνωστός στο σύνδεσμο οπαδών της ομάδας του… Ώσπου η εμπλοκή του σ' ένα επεισόδιο ρατσιστικής βίας φέρνει μπροστά του νέα αδιέξοδα, διλήμματα και επιλογές…
Πρωταγωνιστούν οι: Φρίξος Προέδρου, Νέστορας Φανάρας, Χρήστος Κοντογεώργης, Δημήτρης Τζουμάκης, Ελισσαίος Βλάχος κ.α.

Στο φετινό Φεστιβάλ επίσης, στο πλαίσιο του Euroconnection Forum (φόρουμ συμπαραγωγής ταινιών μικρού μήκους στην Ευρώπη), συμμετέχει από ελληνικής πλευράς η σκηνοθέτις Σύνη Παππά με το project Whack σε παραγωγή της Margot Filmhouse του Βαγγέλη  Φακίνου. Το Whack εξελίσσεται σε ένα δυστοπικό αθηναϊκό τοπίο στο εγγύς μέλλον. Κατά το έτος 2027, η αυτοκτονία, που έχει μετατραπεί σε τάση απελπισίας στην πόλη, γίνεται παράνομη. Το κράτος τη θεωρεί εγκληματική πράξη και όσους προσπαθούν να αυτοκτονήσουν τους φυλακίζουν. Η κάμερα ακολουθεί μια εικοσιτετράωρη αναζήτηση, σε μια αστυνομοκρατούμενη πόλη. Ένα υπαρξιακό ταξίδι σε έναν τόπο όπου ο τρόμος είναι η ίδια η ζωή, και οι άνθρωποι δεν έχουν άλλη επιθυμία παρά να πεθάνουν.

Η φετινή διοργάνωση φιλοξενεί 162 ταινίες οι οποίες επιλέχτηκαν για όλα τα προγράμματα από ένα σύνολο 8.214 ταινιών. Ωστόσο, όλες οι υποβληθείσες ταινίες θα είναι προσβάσιμες στους επαγγελματίες του χώρου αφού συμμετέχουν στο φεστιβάλ μέσω της Αγοράς.

 

To Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ο Ιανός, σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ προβάλλουν κάθε Πέμπτη στις 22:30 στον Ιανό (Σταδίου 24), ταινίες ντοκιμαντέρ, καλύπτοντας συνολικά ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας, από αφιερώματα σε πρόσωπα, έως κοινωνικά, ιστορικά, επιστημονικά και οικολογικά ζητήματα.

 

Σκοπός της πρωτοβουλίας αυτής είναι η ανάδειξη της σημασίας του ντοκιμαντέρ, αφού  αποτελεί σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης κινηματογραφίας και ένα μέσο αποτύπωσης του πραγματικού κόσμου. Ο κάθε δημιουργός χρησιμοποίει την  πραγματικότητα ως πρώτη ύλη, καταγράφοντάς τη χωρίς  υπερβολές, δίνοντας τη δυνατότητα στο θεατή να ενημερωθεί για ζητήματα που τον ενδιαφέρουν, να προβληματιστεί και να διδαχθεί από το παρελθόν, χρησιμοποιώντας τη γνώση που αποκτά, για να βελτιώσει το μέλλον του.

 

Ο κάθε μήνας περιλαμβάνει ντοκιμαντέρ όχι μόνο πρόσφατης αλλά και παλιότερης παραγωγής καλύπτοντας μια ξεχωριστή θεματική ενότητα. Η  θεματική ενότητα του Ιανουαρίου είναι οι τόποι δίπλα μας, αφού το ντοκιμαντέρ δεν μας ταξιδεύει μόνο σε εξωτικά μέρη, αλλά εξερευνά και αυτούς τους άγνωστους τόπους που βρίσκονται δίπλα μας:

 

Η είσοδος σε όλες τις προβολές είναι ελεύθερη.

Πέμπτη 30/1 στις 22:30
Προβολή του ντοκιμαντέρ ΠΥΛΑ, ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ (Ο (ου)τόπος της συνύπαρξης) σε σκηνοθεσία του Ηλία Δημητρίου, 2003, Διάρκ 52'.
Το ντοκιμαντέρ έχει σκοπό να εξερευνήσει τις ριψοκίνδυνες ζωές των ανθρώπων που ζουν στο επίφοβο περιβάλλον της «νεκρής ζώνης». Ανέκαθεν αναρωτιόμουν αν η Πύλα αποτελεί παράδειγμα ειρηνικής συνύπαρξης, όπως οι ελληνοκυπριακές αρχές ισχυρίζονται. Στην Πύλα, η εκκλησία και το τζαμί είναι δίπλα-δίπλα. Ή μήπως το ένα προσπαθεί να παρεμποδίσει τη λειτουργία του άλλου; Η φωνή του χότζα γίνεται ένα με τη φωνή του παπά. Ή μήπως ο ένας προσπαθεί να υπερκαλύψει τον άλλον; Η Πύλα, ως το μοναδικό ετερόκλιτο χωριό, είναι είδος προς εξαφάνιση στην Κύπρο. Το 1974 χωρίστηκε όλη η Κύπρος… Όντως όλη; Ένα χωριό παρέμεινε εκτός αυτής της διαίρεσης, με τίμημα να βρίσκεται οριοθετημένο στη μέση του πουθενά, υπό τη διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών. Η ζωή εκεί, όπως και σε όλα τα ασταθή οικολογικά περιβάλλοντα, δεν είναι καθόλου εύκολη για αυτούς που ζουν στη "Νεκρή Ζώνη". Ξαφνικά, τον Απρίλιο του 2003, τα σύνορα της Κύπρου άνοιξαν και οι άνθρωποι άρχισαν να περνούν από το ένα μέρος στο άλλο.

 

CINE IANOS
Σταδίου 24, τηλ. 210 3217810
www.ianos.gr

 

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ του Μόντρεαλ τον Αύγουστο,  η ταινία Το Δέντρο και η Κούνια άνοιξε το Ελληνικό Πρόγραμμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών ‘Νύχτες Πρεμιέρας’ τον περασμένο Σεπτέμβριο. Κι ενώ συνεχίζει την φεστιβαλική της πορεία στο εξωτερικό (Νέα Υόρκη, Αυστραλία, Ινδία, Βέλγιο, Στοκχόλμη, Βελιγράδι) βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες στις 6 Φεβρουαρίου από την StraDa Films.

Γυρισμένη στην ελληνική επαρχία με ένα εξαιρετικό cast όπου συμμετέχουν η Μυρτώ Αλικάκη,  ο Ηλίας Λογοθέτης, ο Νίκος Ορφανός και η Σέρβα ηθοποιός Μιριάννα Καράνοβιτς (Underground, Ο Μπαμπάς Λείπει σε Ταξίδι για Δουλειές), η ταινία Το Δέντρο και η Κούνια είναι η πρώτη μεγάλου μήκους της Μαρίας Ντούζα, που σπούδασε στη National Film & Television School της Αγγλίας.   Η ταινία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο των Εργαστηρίων MFI Script2Film και πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του προγράμματος Media της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το στάδιο της συγγραφής μέχρι το στάδιο της παραγωγής  (Balkan Film Fund Pitch, MFI, Eave, Media New Talent Award, Crossroads).

Στο εξωτερικό η ταινία εκπροσωπείται από την εταιρεία EastWest Filmdistribution GmbH, με έδρα την Βιέννη (http://www.eastwest-distribution.com/), η οποία την βάζει  δυναμικά στο παιχνίδι της διεθνούς διανομής με Market Screening στην Κινηματογραφική Αγορά του Βερολίνου (EFM) στην φετινή Berlinale.

Από τις 6 Φεβρουαρίου στους Κινηματογράφους από τη StraDa Films


Σύνοψη
Εμπνευσμένη από ένα πραγματικό περιστατικό, η ταινία αφηγείται πώς τα μέλη μιας οικογένειας για χρόνια χωρισμένα ξαναβρίσκονται ένα Πάσχα, κάτω από την πατρογονική στέγη, σε μια συνάντηση η οποία θα έχει, για τον καθένα, απροσδόκητες συνέπειες.
 
Στο κέντρο της ιστορίας βρίσκεται η Ελένη Καραπάνου (Μυρτώ Αλικάκη) καθηγήτρια καρδιολογίας στο Λονδίνο, η οποία έχει αποξενωθεί από τον πατέρα της Κυριάκο (Ηλία Λογοθέτη) εδώ και δεκαπέντε χρόνια – από τότε που, αψηφώντας τις επιθυμίες του,  άφησε την Ελλάδα, με σκοπό να εγκατασταθεί στην Αγγλία.  Μια μέρα ο Βρετανός άντρας της, Χάρυ (John Bicknell), μετατίθεται στην Κίνα. Αντιμέτωπη με δύσκολα προσωπικά και επαγγελματικά διλήμματα, η Ελένη παίρνει την δεκάχρονη κόρη της, την Άννα (Ίρις Μήττα), και έρχονται στην Ελλάδα, για Πασχαλινές διακοπές.   Όταν όμως φτάνει σπίτι, τίποτα δεν είναι όπως το περίμενε.  Μια γυναίκα από τη Σερβία, η Νίνα (Mirjanna Karanovic), είναι εγκατεστημένη εκεί μαζί με την εντεκάχρονη κόρη της Μίρα (Ελένη Κουλέτση)…

Σημείωμα σκηνοθέτη
Με αφορμή τις παλιότερες αλλά και τις νεώτερες μετακινήσεις των ανθρώπων, η ταινία συνυφαίνει την σύγχρονη πραγματικότητα με την πρόσφατη ιστορία σε ένα μοντέρνο μύθο όπου οι πρωταγωνιστές, μέσα από τις προσωπικές τους διαδρομές και συγκρούσεις, θα αναζητήσουν εν τέλει την μετάνοια, την αποδοχή και την αγάπη.   
Μεγάλωσα στη δεκαετία του ’70, σε μια εποχή μικρής κινητικότητας και μεγάλης καχυποψίας (η μετανάστευση είχε υποχωρήσει και τα σύνορα του κόσμου έμοιαζαν οριστικά).  Οι άνθρωποι ταξίδευαν μόνο για τουρισμό, κάποιοι για σπουδές κι αυτό μόνο στη Δύση.  Στην Ανατολή δεν επιτρεπόταν να ταξιδεύουν καθόλου.   Αυτό έπαψε απότομα το 1989 με την πτώση του τείχους του Βερολίνου, που εμείς είχαμε πιστέψει ότι θα έστεκε ως το τέλος του κόσμου. 
Από τότε η Δυτική Ευρώπη και η Ελλάδα είδαν να λαμβάνει χώρα μια τεράστια εισροή ανθρώπων από την Ανατολή, η οποία άλλαξε εκ βαθέων τον χαρακτήρα και τη σύνθεση των εγχώριων πληθυσμών.  Σήμερα, είκοσι και πλέον χρόνια μετά, ξέρουμε ότι αυτό που τότε μας φάνηκε πρωτόγνωρο και μοναδικό ήταν απλά η αιώνια κατάσταση των πραγμάτων, τόσο παλιά όσο και η ιστορία.  Οι άνθρωποι πάντα μετακινούνταν είτε δια της βίας, είτε από επιλογή είτε από ανάγκη.  
Η ταινία  πραγματεύεται το πώς αυτές οι μετακινήσεις επηρεάζουν τις οικογενειακές δομές, πώς οι παραδοσιακές αντιλήψεις για το τι σημαίνει πατρίδα και «ανήκω» αλλάζουν στις σύγχρονες συνθήκες μετακίνησης, αλλά και  πως η δικιά μας εμπειρία της διασποράς μπορεί να μετατραπεί σε μια νέα – διεθνιστική σχεδόν - αντίληψη του εαυτού μας και των άλλων. 
Δυστυχώς σήμερα, εδώ στη δική μας πατρίδα, την χώρα του Οδυσσέα  και το κέντρο ενός έθνους διασποράς, μια πτωχευμένη και ταπεινωμένη κοινωνία βλέπει το φάντασμα του ρατσισμού και της ξενοφοβίας να ξαναγεννιέται, καθώς η συγκυρία θολώνει την καθαρότητα του βλέμματος και του νου.  Ντροπιαστικές εικόνες ενός όχλου τυφλού που επιτίθεται σε μετανάστες μέσα στην καρδιά της Αθήνας κάνουν τον γύρω του κόσμου.
Το Δέντρο και η Κούνια θέλει να πετύχει το αντίθετο.  Θέλει να μας θυμίσει πως κι εδώ όπως κι αλλού δεν έχουν χαθεί οι άνθρωποι που παραμένουν άνθρωποι και πως η ζωή θα ηταν ένα τρομαχτικό ταξίδι αν δεν μπορούσαμε να την ζήσουμε με αποδοχή, αλλυλεγγύη και αγάπη.

Συντελεστές
Σενάριο: Μαρία Ντούζα, Βασισμένο σε μια ιδέα της Ελένης Ατσίκμπαση
Σκηνοθεσία: Μαρία Ντούζα
Παίζουν: Μυρτώ Αλικάκη, Ηλίας Λογοθέτης, Mirjanna Karanovic,  Νίκος Ορφανός,  Ίρις Μήττα, Γεννάδειος Πάτσης, Γιώργος Σουξές , John Bicknell, Ελένη Κουλέτση
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ζαφείρης Επαμεινώνδας
Σκηνικά: Τζιοβάννι Τζανέτης
Μοντάζ: Γιάννης Κωσταβάρας
Ήχος: Στέφανος Ευθυμίου
Μουσική: Άννα Στερεοπούλου
Παραγωγή: Steficon
Συμπαραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ, NOVA,
Intermedianetwork Serbia, Phos Productions, Stefi Productions, Townfilm
Διανομή: StraDa Films

Περισσότερες πληροφορίες: www.the-tree-and-the-swing.com

Από τις 22 Ιανουαρίου έως τις 2 Φεβρουαρίου θα διαρκέσει το 43ο  Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ, το οποίο φέτος συμπεριλαμβάνει σε τρεις από τις συνολικά εννέα κατηγορίες του τρεις ελληνικές ταινίες, δύο μεγάλου και μία μικρού μήκους.

Στην κατηγορία   Bright Future, μια κατηγορία για  την πρώτη ή δεύτερη ταινία ταλαντούχων νέων σκηνοθετών   συμμετέχει η ταινία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου September. Η ταινία που συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του 48ου  Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βαρι, καθώς και σε πλήθος άλλων φεστιβάλ είναι μία διεθνής συμπαραγωγή Ελλάδας - Γερμανίας σε παραγωγή ZDF, ARTE και ΕΡΤ, Twenty Twenty Vision του Θ. Καραθάνου,  P.P Productions της Πέννυς Παναγιωτοπούλου, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και  την υποστήριξη του προγράμματος Media. Η ταινία, αφηγείται τη ζωή της τριαντάχρονης Άννας, μιας ανεξάρτητης γυναίκας που ζει στο διαμέρισμα της με μοναδική συντροφιά το σκύλο της. Όταν ο  σκύλος πεθάνει, θα τον θάψει στον κήπο του γειτονικού σπιτιού και  θα γνωρίσει τη μητέρα της οικογένειας, αναπτύσσοντας μια ιδιόμορφη σχέση.

Η ταινία Δεν είμαι εγώ σε σενάριο και σκηνοθεσία  Ταϊφούν Πιρσελίμογλου  είναι μια συμπαραγωγή μεταξύ Τουρκίας Ελλάδας και Γαλλίας και συμμετέχει  στο τμήμα Spectrum,  στο οποίο παρουσιάζονται πρόσφατα έργα μεγάλου μήκους από έμπειρους σκηνοθέτες και καλλιτέχνες, οι οποίοι συμβάλλουν ουσιαστικά στη διεθνή κινηματογραφική κουλτούρα. Η ήδη βραβευμένη ταινία, αναφέρεται στη ζωή του 45χρόνου εργένη και μοναχικού Νιχάτ, ο οποίος εργάζεται σε μία καντίνα εστιατορίου. Όταν η νεαρή συνάδελφός του Αισέ, τον προσκαλεί σε δείπνο, δέχεται, παρά τις φήμες ότι ο σύζυγός της είναι στην φυλακή. Όταν ο Νιχάτ βλέπει μία φωτογραφία του γάμου της, αντιλαμβάνεται ότι ο σύζυγος της, του μοιάζει υπερβολικά. Η αδέξια σχέση που επακολουθεί μεταξύ τους αλλάζει ολοκληρωτικά τη ζωή του. H παραγωγή ανήκει στους Veysal Ipek, Νίκο Μουστάκα, Guillaume de Seille, Irfan & Inci Demirkol και Κωνσταντίνα Σταυριανού και πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή του Τουρκικού Υπουργείου Πολιτισμού, του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου και τη χρηματοδότηση του  Eurimages. 
 
Στο πρόγραμμα μικρού μήκους, ενός από τα πιο μεγάλα σε ολόκληρη την Ευρώπη συμμετέχει η ταινία  King Kong σε σενάριο και σκηνοθεσία του Νίκου Κυρίτση και σε παραγωγή των MARNI FILMS και ΕΡΤ Α.Ε. Η ιστορία εξελίσσεται στην Αθήνα του 2011. Πρωταγωνιστής είναι ο Χρήστος ένας εσωστρεφής 50άρης, που ζει ακόμη με την κατάκοιτη μάνα του, δουλεύει στον ζωολογικό κήπο, αλλά δυσκολεύεται να αναπτύξει σχέσεις με τους ανθρώπους και να εκφράσει τη σεξουαλικότητά του, μέχρις ότου ένα απροσδόκητο γεγονός θα τον ωθήσει σε ένα σπιράλ βίας και απόγνωσης.

Το 43ο  Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ με τα τρία μεγάλα προγράμματα ταινιών που περιλαμβάνει: Grand Tour, Η δική μου Προσωπική Ευρώπη και ΕΕ – 29, προσφέρει μια πλατφόρμα από σκέψεις προς συζήτηση σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης, αφού μία ταινία μπορεί να κάνει την ευρωπαϊκή ταυτότητα και τις ιδέες της ορατές και αναγνωρίσιμες σε μεγάλα ακροατήρια. Προσφέρει μια αφετηρία προκειμένου να εξερευνηθεί εκ νέου ο ευρωπαϊκός πολιτισμός  μακριά από κάθε πολιτική ατζέντα, είτε είναι υπέρ είτε κατά της Ευρώπης. Αυτά τα τρία θεματικά προγράμματα του φεστιβάλ εξερευνούν διαφορετικά θέματα που σχετίζονται σήμερα με την Ευρώπη, όπως η μετανάστευση, η (πολιτιστική) ταυτότητα και οι προσωπικές συνθήκες διαβίωσης. Μαζί, δίνουν μια εικόνα για το τι ενώνει και τι χωρίζει την Ευρώπη. Με αυτό τον τρόπο το φεστιβάλ στοχεύει να βρεθούν οι  απαντήσεις και μια  μελλοντική προοπτική, σε συνεργασία με τους κινηματογραφιστές και το κοινό, εκεί όπου η πολιτική φαίνεται να αποτυγχάνει.

Τη  φετινή διοργάνωση θα ανοίξει η νέα ταινία του Σπάικ Τζόνζι  με τίτλο Her και με πρωταγωνιστή τον Χοακίν Φίνιξ.

 

Η 10η  επετειακή  διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών και Νέων Μέσων της Ελλάδος, Athens Video Art Festival 2014 είναι γεγονός και θα πραγματοποιηθεί το Μάιο.

To Athens Video Art Festival αποτελεί έναν από τους πιο επιτυχημένους θεσμούς διεθνώς σε επίπεδο ψηφιακών τεχνών και εκπαίδευσης. Υποστηρίζει την ελεύθερη  έκφραση, την επικοινωνία και τη διάδραση. Κύριος στόχος του είναι η  ολοκληρωμένη παρουσίαση των τελευταίων τάσεων από τον χώρο των τεχνών και των νέων τεχνολογιών και η ανάδειξη νέων καλλιτεχνών.

Πιστό στον ετήσιο προγραμματισμό του, το Athens Video Art Festival  απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση σε όλους τους δημιουργούς να πειραματιστούν με τις ανεξάντλητες δυνατότητες των νέων μέσων και δίνοντας ζωή στις ιδέες τους να συμμετέχουν στη διαμόρφωση μιας δυναμικής πολυσυλλεκτικής και διαρκώς εξελισσόμενης κοινότητας.

Οι δημιουργοί μπορούν να υποβάλουν τα έργα τους σε μία ή περισσότερες από τις οκτώ κατηγορίες της διοργάνωσης με μέγιστο όριο συμμετοχής τέσσερα έργα ανά κατηγορία:

VIDEO ART | ANIMATION | APPLICATIONS | INSTALLATIONS PERFORMANCES | DIGITAL IMAGE | WEB ART | MUSIC

Δεν υπάρχει θεματικός περιορισμός.

Δεν υπάρχει κόστος συμμετοχής.

Προθεσμία υποβολής συμμετοχών: 10 Μαρτίου 2014.

Οι συμμετοχές μπορούν να υποβληθούν μέσω διαδικτύου ή  μέσω ταχυδρομείου.

Προτάσεις για συνεργασία: tributes, workshops, discussion panels, να αποστέλλονται στο: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. με τίτλο «Proposal from xxxx» (όπου xxxx η ονομασία του φορέα).

Για περισσότερες πληροφορίες: www.athensvideoartfestival.gr


To νέο ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου παρουσιάζει σπάνια φωτογραφικά αρχεία και άγνωστα μέχρι σήμερα κινηματογραφικά ντοκουμέντα που στοιχειοθετούν τη μοναδική περίπτωση του Γρηγόρη Λαμπράκη. Πολύτιμο υλικό που βλέπει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας, το οποίο υποβλήθηκε σε ειδική επεξεργασία για να διασωθεί και να μοιραστεί με το κοινό δεκαετίες αργότερα. Μεταξύ άλλων εμφανίζεται ο ίδιος ο Γρηγόρης Λαμπράκης στη Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης, πλάνα από το λαϊκό προσκύνημα στη σορό του και τη μεγαλειώδη κηδεία/διαδήλωση, καθώς και μαρτυρίες ανθρώπων που γνώρισαν ή και συνεργάστηκαν με τον Γρηγόρη Λαμπράκη. Αθλητές, γιατροί, συγγενείς, ασθενείς και συναγωνιστές του καταθέτουν τις εμπειρίες τους από τη γνωριμία με τον μεγάλο αυτό αγωνιστή. Μεταξύ αυτών είναι: ο Μανώλης Γλέζος με τον οποίο βρέθηκε στα έδρανα της Βουλής με την ΕΔΑ και μαζί πήραν μέρος στην τετραήμερη Παγκόσμια Πορεία Ειρήνης του Ωλντερμάστον, ο Τάκης Μπενάς που ήταν τότε Γραμματέας της Νεολαίας ΕΔΑ και κατόπιν Γραμματέας της Νεολαίας Λαμπράκη, ο Κωνσταντίνος Χορομίδης τελευταίος εν ζωή δικηγόρος της Πολιτικής Αγωγής στη δίκη για τη δολοφονία του Λαμπράκη, ο Ανδρέας Μαμωνάς που δεκαεξάχρονος τότε μαθητής έσπασε τα μπλόκα και περπάτησε με τον Λαμπράκη στην απαγορευμένη Πορεία Ειρήνης. Αλλά και νεαροί αυτόπτες μάρτυρες στη δολοφονία του αγωνιστή της ειρήνης και μετέπειτα σημαντικά στελέχη του αντιδικτατορικού κινήματος, καθώς και πολλοί ακόμη που φωτίζουν ο καθένας με τον τρόπο του την πολυσχιδή δραστηριότητα του Γρηγόρη Λαμπράκη.

20 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους από τη Feelgood

Διάρκεια: 114’
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος
Παραγωγός: Θάνος Λαμπρόπουλος
Παραγωγή: Περίπλους
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης Κορδελάς
Μοντάζ: Κωνσταντίνος Τσιχριτζής
Mουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης
Aφήγηση: Δημήτρης Ήμελλος, Τάσος Ράπτης,  Βαγγέλης Αλεξανδρής, Ξάνθος Μαϊντάς, Χρίστος Ρουμελιωτάκης
 Έρευνα: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος, Γεράσιμος Βάκρος,  Αλέξανδρος Αλεξανδρόπουλος,
Συνεργάτες Ιστορικοί: Ηλίας Νικολακόπουλος, Ιωάννα Παπαθανασίου,  Στράτος Δορδανάς,
Διεύθυνση Παραγωγής: Αλέξανδρος Αλεξανδρόπουλος
Οργάνωση παραγωγής (Αρκαδία): Γεράσιμος Βάκρος
Βοηθός σκηνοθέτη: Θάνος Ψυχογυιός
Σχεδιασμός Ήχου: Φίλιππος Μάνεσης
Μιξάζ: Κώστας Φυλακτίδης
Τίτλοι: Φοίβος Σκρουμπέλος
Με τη χρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
Χορηγία: Εθνική Τράπεζα Ελληνική Ενδοκρινολογική Εταιρεία Πανελλήνια Ένωση Ενδοκρινολόγων Δήμος Τρίπολης

Σημείωμα σκηνοθέτη
Ο Γρηγόρης Λαμπράκης είναι η κατεξοχήν προσωπικότητα που συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά για να γίνει σύμβολο. Φτωχόπαιδο από αγροτική περιοχή – ένα από τα 18 παιδιά της οικογένειάς του – ξεκινά από το χωριό του και μετά από πολλούς κόπους και βάσανα σπουδάζει γιατρός. Γυναικολόγος και μαιευτήρας που φέρνει στον κόσμο τη νέα ζωή και πρωτοπόρος της ενδοκρινολογίας στην Ελλάδα. Στο ιατρείο του, υπήρχε απ’ έξω ταμπέλα που έγραφε : «Ο Ιατρός δέχεται τους απόρους εκάστην Τετάρτην 5 – 7 μ.μ.». Στην περίοδο της Κατοχής θα πάρει μέρος στην αντίσταση κατά των Γερμανών. Θα εξετάζει δωρεάν τους ασθενείς και θα οργανώσει λαϊκά συσσίτια. Παράλληλα με τις σπουδές του στην ιατρική υπήρξε και αθλητής του στίβου που άφησε εποχή. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στους Ολυμπιακούς του Βερολίνου το 1936 και τους Παγκόσμιους Φοιτητικούς Αγώνες το 1937 στο Παρίσι. Το ρεκόρ του στο άλμα εις μήκος έμεινε ακατάρριπτο για 21 ολόκληρα χρόνια. Υπήρξε πολλές φορές Βαλκανιονίκης στους δρόμους ταχύτητας  και στα άλματα. Κράτησε μακροχρόνιους δεσμούς φιλίας με Βαλκάνιους αθλητές και κυρίως με τους «προαιώνιους εχθρούς», τους Τούρκους. Έβλεπε τον αθλητισμό σαν ένα βήμα Ειρήνης. Το ενδιαφέρον του για τα κοινά θα τον οδηγήσει και στην πολιτική. Βουλευτής που εκλέγεται στις φτωχογειτονιές του Πειραιά και ακτιβιστής της Ειρήνης. Ένας άνθρωπος που ο προσωπικός του μύθος μαγνητίζει τις συλλογικές προσδοκίες.  Με το θάνατό του θα περάσει στη λαϊκή συνείδηση ως νέος Άδωνις που ξαναγεννιέται. Ο κόσμος αρνείται να δεχτεί πως πέθανε. Το σύνθημα «Ο Λαμπράκης Ζει» θα ακούγεται για πολλά χρόνια. Το αρχικό γράμμα «Ζ» που συμβολίζει τη Ζωή – Ζωή που ήταν ταγμένος κι ο ίδιος για να φέρνει στο φως – θα μείνει για πάντα χαραγμένο στη μνήμη του ελληνικού λαού και θα γίνει πηγή έμπνευσης για τραγούδια, βιβλία και ταινίες. Η περίπτωση Λαμπράκη απεικονίζει ιδανικά τη συνάντηση ατομικού και συλλογικού. Η δολοφονία του αποτελεί μια χρονική τομή, όπου μια αργόσυρτη ιστορική εξέλιξη γεννά μια άλλη, αλλά ήδη κυοφορούμενη – εξίσου αργόσυρτη σε διάρκεια ιστορική εξέλιξη (η μετεμφυλιακή Ελλάδα που στηρίζεται στους παρακρατικούς μηχανισμούς αναγκάζεται να υποχωρήσει μπροστά στη δυναμική επανεμφάνιση των μαζών που απαιτούν μια νέα πορεία). Ένα συμβάν τέμνει το χρόνο στο παλιό και στο καινούριο. Απλοποιώντας λίγο θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι η περίπτωση όπου η μακρά διάρκεια συναντά τη συμβαντολογική ιστόρηση. Όσο κι αν μοιάζουν αυθαίρετες οι τομές, τόσο στην Επιστήμη όσο και στην Ιστορία, εν τούτοις υπάρχουν γεγονότα που τουλάχιστον στη λαϊκή συνείδηση εγκαθίστανται με αυτό τον τρόπο και η περίπτωση Λαμπράκη έτσι πέρασε στην Ιστορία.   
              
 
Σχετικά με τον Γρηγόρη Λαμπράκη
Η ζωή και ο θάνατος ενός ανθρώπου που δόξασε την πατρίδα του, υπηρέτησε με συνέπεια την επιστήμη και αγωνίστηκε για ειρήνη και κοινωνική δικαιοσύνη μέσα στον πολυτάραχο εικοστό αιώνα. Ο Λαμπράκης από την περίοδο του μεσοπολέμου  συμμετέχει ενεργά  στις περιπέτειες και τα πάθη της πατρίδας του. Μεταξική δικτατορία, Κατοχή και Αντίσταση, Δεκεμβριανά, Εμφύλιος και στη συνέχεια η δύσκολη δεκαετία της  ανασυγκρότησης – η δεκαετία του ’50. Το νήμα της ζωής του θα κοπεί βίαια από το παρακράτος της Δεξιάς στις 22 Μαϊ̈́ου του 1963. Η δολοφονία του θα αφυπνίσει συνειδήσεις, η κηδεία του θα μετατραπεί σε μια τεράστια διαδήλωση που θα δρομολογήσει ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις και το όνομά του θα γίνει σύμβολο για τη νεολαία και τους αγώνες της τη σύντομη Άνοιξη της δεκαετίας του ’60. Ο Γρηγόρης Λαμπράκης  γεννήθηκε στην Κερασίτσα Αρκαδίας το 1912. Ιατρός γυναικολόγος, Υφηγητής της Ιατρικής και πρωτοπόρος της Ενδοκρινολογίας στην Ελλάδα. Στον μεσοπόλεμο υπήρξε πρωταθλητής Ελλάδας στο άλμα εις μήκος, στο τριπλούν και στους δρόμους ταχύτητας, 100 και 200 μέτρα. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στους Ολυμπιακούς του Βερολίνου, σε Παγκόσμιους Φοιτητικούς Αγώνες κι επανειλημμένα στέφθηκε Βαλκανιονίκης – το ρεκόρ του μάλιστα στο άλμα εις μήκος έμεινε ακατάρριπτο για 21 ολόκληρα χρόνια. Την περίοδο της Κατοχής οργάνωνε συσσίτια και εξέταζε δωρεάν τους αθλητές. Την κοινωνική του προσφορά ως γιατρός συνέχισε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του προσφέροντας αμισθί τις υπηρεσίες του στους άπορους. Το 1961 θα βγει βουλευτής Πειραιά συνεργαζόμενος με την Αριστερά και το 1963 θα καταφέρει παρά τις απαγορεύσεις να περπατήσει στην Α΄ Μαραθώνια Πορεία Ειρήνης και να γίνει σύμβολο του Παγκόσμιου Φιλειρηνικού Κινήματος. Θα δολοφονηθεί στη Θεσσαλονίκη, από παρακρατικούς τραμπούκους σε συνεργασία με την αστυνομία, σε μια εκδήλωση των Φίλων της Ειρήνης.

 

Με μεγάλη επιτυχία έληξε χθες το βράδυ η Τελετή Απονομής Βραβείων του 6ου Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών Πάμε Σινεμά; που έγινε στο αμφιθέατρο του 9,84 του Δήμου Αθηναίων. Η εκπαιδευτική κοινότητα, γονείς, κινηματογραφιστές και οι μαθητές που παρακολούθησαν το πρόγραμμα και έφτιαξαν τις δικές τους ταινίες, γέμισαν ασφυκτικά το αμφιθέατρο, για να παρακολουθήσουν την Τελετή Απονομής Βραβείων, συμμετέχοντας σε μία γιορτή, φτιαγμένη από τα παιδιά για τα παιδιά.

Συμμετείχαν
•       35 ταινίες από αντίστοιχα σχολεία στην Ελλάδα, και 2 ταινίες από
σχολεία της ομογένειας στη Φρανκφούρτη.
•        παρουσιαστής της βραδιάς, o Πυγμαλίων Δαδακαρίδης
•       Tα μέλη της κριτικής επιτροπής: ο Τάκης Σπυριδάκης
ηθοποιός-σκηνοθέτης, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη και ο Φίλιππος Πλιάτσικας (μουσικοί-τραγουδοποιοί),
      η Αθηνά Παπά και η Εύη Δαελή (ηθοποιοί), ο Γιώργος Ζώης (σκηνοθέτης) και η Νόρα Ράλλη δημοσιογράφος.
•       Τα βραβεία απένειμαν, ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κύριος
Συμεών Κεδίκογλου, ο κύριος Δημήτρης Σοφιανόπουλος,
      Γενικός Διευθυντής της Δημόσιας Τηλεόρασης, ο κύριος Ηλίας Φούτσης πρόεδρος του New York College, η κυρία Φοίβη Αγγελοπούλου,
       Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ο Φίλιππος Πλιάτσικας και η Ελεωνόρα Ζουγανέλη.
•       Τραγούδησε η Ελεωνόρα Ζουγανέλη
Τα βραβεία του 6ου Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών Πάμε Σινεμά;:
•       To βραβείο Κοινού στο 5ο Λύκειο Αθηνών, για την ταινία με τίτλο
«Ανάλυσέ το.»
      850.000 θεατές επισκέφτηκαν τη σελίδα, ενώ το βραβείο κοινού είχε
250.000 viewers στο you tube
•       To Πρώτο βραβείο καλύτερης ταινίας στην Ιταλική Σχολή Αθηνών, για
την ταινία με τίτλο «Gli Altri»
•       To Δεύτερο βραβείο καλύτερης ταινίας στην Ελληνογαλλική Σχολή
Καλαμαρί, για την ταινία με τίτλο «DIVERSITE»
•       To τρίτο βραβείο καλύτερης ταινίας στο Ειδικό Γυμνάσιο-Λύκειο
Αθηνών, για την ταινία με τίτλο «Το Τείχος»
•       To βραβείο καλύτερης ταινίας Γυμνασίων-Λυκείων στο 1ο Γενικό Λύκειο
Νέας Φιλαδέλφειας, για την ταινία με τίτλο «RESTART»
•       To βραβείο καλύτερης ταινίας Δημοτικών Σχολείων στο 2ο Δημοτικό
Σχολείο Ηρακλείου Αττικής, για την ταινία με τίτλο «ο Πούλιγκ»
•       To βραβείο Καλύτερης Αφίσας στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο-Λύκειο
Αμπελοκήπων Μενεμένης στη Θεσσαλονίκη

Οι καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης ήταν η προβολή όλων των ταινιών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό,  αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα: www.HYPERLINK "http://www.pamecinema.net" pamecinema.net.
Οι θεατές διάλεξαν την αγαπημένη τους ταινία , ψηφίζοντάς την για το βραβείο κοινού.
Η κάλυψη  της τελετής απονομής έγινε από τη Δημόσια Τηλεόραση.

Μέσα από το  ντοκιμαντέρ Αθηνά Εκ του Μηδενός, ο αρχιτέκτονας Κώστας Γουζέλης παρουσιάζει τη γέννηση της «Αθηνάς», ενός μοναδικού παραδοσιακού ελληνικού ιστιοπλοϊκού σκάφους, μιας Συμιακής σκάφης, ίσως του τελευταίου που φτιάχνεται στην Ελλάδα.  Μέσα σε 53 λεπτά γεμάτα από ξύλο, θάλασσα, φως και μουσική παρακολουθούμε εκ του μηδενός/ex nihilo μια δημιουργία, σύμβολο ελευθερίας, σύμβολο Ελλάδας
Σε μια εποχή που τα παραδοσιακά καϊκια «δολοφονούνται» μπροστά στα μάτια  των ιδιοκτητών τους,  η Αθηνά πλέει κόντρα στον «άνεμο» με τη δύναμη της αγάπης των δημιουργών της. Παρακολουθούμε βήμα, βήμα τη χάραξη του σχεδίου, την επίπονη διαδικασία της κατασκευής, τις ιδιαίτερες προσωπικότητες που συνθέτουν ένα τέτοιο φιλόδοξο εγχείρημα και τους συλλογισμούς που αποτελούν  μια ιδιαίτερη στάση φιλοσοφίας ζωής. Η ζωή, η καθημερινότητα και ο μύθος αλληλοδιαπλέκονται σηματοδοτώντας διαχρονικές αξίες.
Το ντοκιμαντέρ Αθηνά Εκ του Μηδενός έχει ήδη κάνει την πορεία του σε φεστιβάλ και  ελληνικά νησιά, έχει επιλεχθεί από το γαλλογερμανικό τηλεοπτικό κανάλι ARTE, για να προβληθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η «Αθηνά» το 2011 και 2012 έλαβε μέρος στον Διεθνή Αγώνα Κλασσικών Σκαφών & Παραδοσιακών Καϊκιών , όπου κατέλαβε την πρώτη θέση.
Η σκηνοθεσία είναι του Φοίβου Κοντογιάννη η παραγωγή του Κώστα Γουζέλη, ενώ το σενάριο ανήκει και στους δύο.  Η Αθηνά Εκ του Μηδενός θα προβάλλεται από τις  23 Ιανουαρίου στην αίθουσα Τριανόν, (Κοδριγκτώνος 21, μετρό Βικτώρια, 2108215469, 2108222702) και για μια εβδομάδα.